Find os | Kontakt os

Spørgsmål og svar

Skal jeg betale omregistreringsavgift på bilen i Norge?

Nej, omreg.avgiften betales først ved omregistrering af en bil der er mere end 2 mdr. gammel regnet fra 1. reg. i Norge. Du skal derfor heller ikke betale omreg.avgift på en bruktimporteret bil. Dette betyder også at du - hvis du skulle fortryde købet - har 2 mdr. til at sælge bilen, uden at skulle betale omreg.avgiften. (se evt. http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/gjeldene/mo5-omr-2004.pdf  Her finder du i §2 stk. 9 2-mdr. reglen. Omreg.satserne kan du også læse der.)



Kommer der noget i tillæg i forhold til de opgivne priser?

Det eneste som kommer i tillæg er den vanlige årsavgift (2006 = 2.866,-) Registreres bilen i 2. halvår betales kun halv årsavgift.. Derudover kommer der et par hundrede kr. for skiltene. Skal bilen køres hjem til eget tollsted for fortollning betales for et transitdokument som typisk udstedes af færgeselskabets fraktkontor. Prisen ligger på ca. kr. 250,-.



Hvordan står jeg som norsk kunde i forhold til fabriksgarantien hvis bilen købes i Danmark?

Den 3 årige fabriksgaranti gælder i hele Europa, og det er dermed uden betydning om du bor i Norge, har købt bilen i Danmark og måske kører i stykker i Spanien. Sålænge bilen er under fabriksgarantien har ethvert aut. Toyota værksted i Europa pligt til at udbedre en feil dekket under garantien uden omkostning for kunden. Eller sagt på en anden måde. Med hensyn til fabriksgarantien er du stillet 100% som om bilen var købt ved den lokale forhandler i Norge. Fabriksgarantiens varighed er også den samme i hele Europa.



Er der samme reklamationsrett i Danmark og Norge?

Nej, i Norge har man 5 års reklamationsret. I Danmark er denne reklamtionsret på 2 år, og den kommer derfor aldrig på tale når det gælder ny bil, da den jo viger for den 3 årige fabriksgaranti. Fra 1. jan. 2011 er der indført 5 års garanti i Norge. Det ændrer ikke noget ifht. tidligere, da rekl.retten og garantien virker på samme måde. Sliddele eller dele som går til pga. slitage, vil ikke være dækket uanset om det hedder rekl. rett eller garanti.



Lønner det sig at købe brukt bil i Danmark?

Hovedreglen er at det IKKE lønner sig. Når først en bil har været reg. i Danmark er der betalt moms og avgift. Ved eksport refunderes momsen ikke. Avgiften refunderes kun med 85% og det er ikke af hele avgiften, men af den del af bilens bruktværdi som Tollvesenet i Danmark vurderer er avgift. Så en vanlig brukt bil fra Danmark er en meget dårlig butikk. Dog findes der de såkaldte valutautleie biler som er er uten dansk moms og dansk avgift. Men de findes kun i et MEGET begrænset antal, og er derfor ikke aktuelle.



Kan jeg lade min norsk registrerede bil indgå i handelen?

I princippet er svaret ja, men i praksis nej. Den norske engangsavgift og moms refunderes ikke ved salg af bilen i Danmark. Da vi, for at få bilen reg. på danske skilte, skal betale dansk moms og 180% avgift oveni, af en af det danske tollvesen fastsat værdi, kan vi kun tilbyde ca. 1/3 af bilens reelle værdi.